System prewencyjny, który przez samego św. Jana Bosko nie został określony teorią, koncepcją, ale właśnie „systemem”, powstał jako odpowiedź na potrzeby wychowawcze związane z konkretnym środowiskiem XIX wieku we Włoszech. Jest to synteza jego myśli pedagogicznej, wyrosłej z długiego i bogatego doświadczenia wychowawczego, u podstaw której znajduje się idea wspierania wychowanka do wzrastania w człowieczeństwie i w działaniu – według personalistycznej inspiracji w wychowaniu – na rzecz pobudzania do osobowego sposobu życia, a więc do „wzbudzania osoby”. (…) Także dziś pozostają aktualne te problemy, wobec których stawał Ksiądz Bosko i które starał się rozpoznać i rozwiązać. (…) „Równocześnie – jak stwierdza papież bł. Paweł VI – rodzi się pytanie co do aktualności wychowawczej tradycji Księdza Bosko, żyjącego w czasach odmiennych od naszych. Czy jego system ma coś do powiedzenia w czasach dzisiejszych? Czy odpowiada potrzebom młodzieży nam współczesnej, tak nadmiernie wrażliwej, pragnącej wolności, zmuszonej do wybierania wartości życiowych, a równocześnie pełnej trudnych i skomplikowanych problemów? Odpowiedzią jest fakt istnienia oratoriów, szkół, instytutów zawodowych, ciągle żywych i kwitnących. Znaczy to, że założenia ludzkie i chrześcijańskie, na których się opiera mądrość Księdza Bosko, niosą w sobie wartości, które się nie starzeją”. (…) Kształtowanie – według słów księdza Bosko – „uczciwych obywateli i dobrych chrześcijan”, prowadzi do odkrycia na nowo oryginalnych wartości tkwiących w systemie prewencyjnym i pyta o człowieka w jego wielowymiarowym rozwoju.