Opel załadowany po brzegi. W bagażniku czekają już torby z ubraniami na dwutygodniową podróż poślubną, aparaty fotograficzne i kawa w termosie z napisem „Thirsty”. Po kawalerskiej wyprawie przez „Polskę przydrożną” Piotr Marecki rusza w podróż z żoną Olą, by wspólnie świętować zawarcie małżeństwa. Pierwszy przystanek – Beskid Niski. Ekowesele, progresywne disco polo, całonocne maratony na atari i wiersze czytane dla przyrody. Kolejny – Huculszczyzna, drewniana chata w górach i ukraińskie bezdroża. Marecki z żoną rejestrują mijany krajobraz i zwracają uwagę na lokalną architekturę. Tarnopol, Strusów, Monasterzyska, Tyśmienica, Kołomyja, Szepit, Czerniowce, Zaleszczyki, Stryj. Podróż jest długa, drogi dziurawe. Ale ważne, że jadą razem. Piją huculski samogon, zagryzają go bryndzą, sałem i śpiewają pieśni o zbójniku Doboszu. Obserwują, jak wschodnia prowincja nie opiera się globalnemu turbokapitalizmowi.
A Hucuł Misza na to: „Wszystko jasne. Romantika”.
Zapisywać tylko to, co się słyszy, widzieć tylko to, co widać. Fotografować. Nagrywać. Otworzyć się na rzeczywistość. Nie poprawiać, nie dodawać, utrzymać się w ryzach tego, co jest. Wcześniejsze książki firmowane nazwiskiem Piotra Mareckiego były eksperymentalne, przekraczały granice. Teraz autor przypuszcza szarżę na współczesność: niech sama sobą powie, jaką jest. Ta książka przypomina pocisk – nie da się jej zatrzymać. Znamienne, że przy tym niczego nie pomija. Ruchliwość, migotliwość życia przekłada się na szczególną dokładność. Nie ma zdań ważniejszych i mniej ważnych, wszystko jest newsem. Tak jak Musk uprościł drogę w kosmos, tak Marecki uprościł drogę do dzieła literackiego.
Andrzej Barański
Piotr Marecki (ur. 1976) – wychował się w Trzcinicy na Podkarpaciu, obecnie mieszka w Krakowie. Pracuje jako profesor na Uniwersytecie Jagiellońskim, gdzie zajmuje się mediami cyfrowymi. Był profesorem wizytującym na amerykańskich uczelniach (m.in. MIT, Uniwersytet Kolorado w Boulder, Uniwersytet w Rochester). Jest także redaktorem naczelnym wydawnictwa Korporacja Ha!art. Tworzy literaturę eksperymentalną, m.in. boty, generatory tekstu, poezję flarf, gry. Autor książki drogi Polska przydrożna.