Koncepcja serii „Plastyka” pod względem rozkładu treści nauczania oparta jest – zgodnie z nową podstawą programową – na spiralnej metodzie nauczania – najpierw podawane są wiadomości logicznie i znaczeniowo nadrzędne wobec kolejnych, następnie są one powtarzane, rozszerzane i utrwalane w kolejnych klasach.
W klasach 4 i 5 uczeń systematycznie poznaje język sztuk plastycznych, jednocześnie zdobywając wiedzę o podstawowych problemach plastycznych osadzonych w dziedzinach sztuki (takich jak: rysunek, malarstwo, architektura, rzeźba, grafika, sztuka użytkowa, fotografia, film, teatr).
W klasie 6 i 7 zagadnienia treści i formy dzieł sztuki z różnych epok ujęte są problemowo z uwzględnieniem opisów dzieł rysunkowych, malarskich, rzeźbiarskich i architektonicznych reprezentatywnych dla najważniejszych epok, stylów i kierunków w sztuce.
Zeszyt ćwiczeń to doskonałe uzupełnienie podręcznika.
Zawarte w nim zadania, zróżnicowane pod względem formy i poziomu trudności, wspierają proces nauczania, nabywania nowych umiejętności i utrwalania wiadomości.